سرمربی تیم ملی فوتبال ایران گفت: ترکمنستان تیم خوبی است. آنها مقابل ازبکستان تا دقایق پایانی یک بر یک بودند و مقابل هنگ کنگ نیز به تساوی دست پیدا کرده‌اند.

قلعه‌نویی: ترکمنستان تیم ضعیفی نیست/ فراز و نشیب‌های زیادی در جام ملت‌ها داشتیم

کلانشهر: امیر قلعه نویی سرمربی تیم ملی فوتبال ایران در نشست خبری پیش از دیدار مقابل ترکمنستان در مرحله مقدماتی انتخابی جام جهانی ۲۰۲۶، اظهار داشت: ۴۳ روز مثل خانواده در جام ملت‌ها کنار هم بودیم و فراز و نشیب‌های زیادی تجربه کردیم. می‌توانستیم بیشتر مردم ایران را خوشحال کنیم که نشد. جام ملت‌های آسیا نشان داد که هیچ تیم ضعیفی در آسیا وجود ندارد و قطعا مقدماتی جام جهانی مهم است. سرمایه‌گذاری‌هایی که بر روی تیم‌ها صورت گرفته، باعث شده که تیم‌ها به هم نزدیک شوند.

 

وی ادامه داد: ترکمنستان تیم خوبی است. آنها مقابل ازبکستان تا دقایق پایانی یک بر یک بودند و مقابل هنگ‌کنگ نیز به تساوی دست پیدا کرده‌اند. با این تفاسیر ترکمنستان تیم ضعیفی نیست و ما هیچ تیمی را دست کم نمی‌گیریم و با همه وجود بازی خواهیم کرد.

 

سرمربی تیم ملی ایران درباره شرایط تیم های آسیایی در مسیر راهیابی به جام جهانی ۲۰۲۶ تصریح کرد: اختلافی که قبلا بود، الان نیست. تیم‌ها نشان دادند فوتبالشان به هم نزدیک است. سرمایه‌گذاری که کرده‌اند باعث شده تیم‌ها به هم نزدیک تر شوند. ترکمنستان مقابل ازبکستان یک بر صفر جلو بود، تا دقایق آخر یک-یک بودند و درنهایت ۳ بر یک شد. بازی دوم را مساوی کرد. پس این تیم، ضعیف نیست. هیچ تیمی را دست کم نمی‌گیریم. با تمام قدرت می‌رویم که نتیجه خوب بگیریم و بازی خوبی انجام بدهیم.

 

قلعه نویی با اشاره به لیست جدید تیم ملی، عنوان کرد: تغییراتی داشتیم. نیروهای جوان تر را آوردیم که در تمرینات آنها را ببینیم. ما را به آینده دلگرم کردند ولی این جوان‌ها با شیب ملایم اضافه می‌شوند. نتیجه هربازی هم برای ما مهم است. هم دنبال تغییرات با شیب ملایم هم به دنبال نتیجه گیری خوب هستیم.

 

سرمربی تیم ملی تصریح کرد: الان در دنیا به خصوص در آسیا، تیم‌ها به هم نزدیک شده‌اند. در جام ملت‌ها دیدید از ۸ تیم، ۵ تیم از تورنمنت کافا و اردن بودند. فینالیست‌ها از تورنمنت اردن بودند. سرمایه گذاری در آسیا باعث شده تیم‌ها به هم نزدیک شوند. تیم ضعیفی وجود ندارد. به همه احترام می‌گذاریم. با تمام توان بازی می‌کنیم. تغییراتی داریم که ملایم است. علاوه بر تغییرات باید نتیجه هم بگیریم. ان‌شاالله در شرایط مسابقه تعییرات خواهیم داشت. اگر نتیجه مطلوب باشد، جوان‌ها را کم کم وارد بازی می‌کنیم.

 

قلعه‌نویی درمورد اینکه آیا بازیکنان جوان‌ در تمرینات او را امیدوار کرده‌اند، گفت: بازیکنی مثل آزادی همین که آزمون و طارمی را ببیند، برایش یک تجربه بزرگ است. در تیم‌های پایه خلا داریم. مثلا بازیکن ژاپنی که وارد تیم ملی بزرگسالان می‌شود، حداقل ۸۰-۷۰ بازی ملی انجام داده که ما این را متاسفانه نداریم.

 

وی افزود: پس باید آن‌ها را در اردوها بیاوریم تا هم تطبیق پذیری‌شان را انجام بدهیم و هم کنار بازیکنان بزرگ باشند که آن‌ها تجربیاتشان را در اختیار بازیکنان جوان بگذارند ولی واقعیت فوتبال داخل زمین است. باید خودشان را با تمرین و بازی خوب به ما اثبات کنند.

سرمربی تیم ملی ایران درباره عمل گرایی بازیکنان جوان گفت: الان در جلسه با بازیکنان گفتن باید خودشان را به ما ثبات کنند. اگر نکنند جایگاه خودشان را از دست می دهند.

قلعه‌نویی افزود: همین بازیکنانی که آوردیم را با تحقیق و مطالعه آوردیم. قرارداد دستیاران من تمام شده است اما از ۱۰ صبح جلسه می گذاشتیم تا بهترین ها انتخاب شود.

 

سرمربی تیم ملی فوتبال در خصوص استفاده از بازیکنی همچون آرشا شکوری که یک دقیقه هم در لیگ بازی نکرده است گفت: درباره آرشا شکوری هم همین اتفاق افتاد. بازی های او در نوجوانان را دیدیم. آقای دینکا به ما گفت می‌خواهم او را از نزدیک هم رصد کنم. حالا که تمرین داده است می گویند چه استعداد بزرگی دارد.

 

او درباره احتمال دعوت از بازیکنان قدیمی گفت: سن یک عدد است و هرکس توانایی داشته باشد و به تیم ملی کمک کند احتمالش هست دعوت شود. ما تغییرات خواهیم داشت. حتما از جوان ترهای باتجربه مثل سامان فلاح و امین حزباوی که سابقه حضور در اردوها را دارند استفاده می کنیم. اگر ۱۱ جوان قرار دهیم و نتیجه نگیریم می گویند همین بازیکنان جوان نابود شدند.

 

سرمربی تیم ملی فوتبال تاکید کرد: ما برنامه ای به هیات رئیسه سازمان لیگ دادیم . میانگین سنی بازیکنانی که استفاده کردند ۲۶ سال بود. از بازیکنانی هم که استفاده کردیم میانگین سنی آنها ۲۶ سال بود. به هر حال من نمی توانم به همکارانم توصیه کنم که حتما جوانگرایی کنند چون فوتبال ایران نتیجه گراست و اگر رخ نداد دچار مشکل می شوند. بازیکنان دیگری همچون یاسین سلمانی در لیست نهایی ما بودند که به هر حال مصدوم شد و نتوانست در جام ملت ها حضور داشته باشد.